To, jak sprawnie funkcjonuje dział handlowy, ma największe znacznie w kontekście możliwości odniesienia sukcesu przez firmę. Dlatego niezwykle ważne jest, by prowadzić kontrolę skuteczności sprzedawców i właściwie reagować na obecną sytuację, by ciągle udoskonalać kluczowe procesy. Jak tego dokonywać?
Jak analizować sprzedaż? Szerokie spojrzenie na zagadnienie
Analiza sprzedaży to rozbudowany i bardzo trudny proces, który wymaga właściwego podejścia. Wiele firm popełnia ten sam błąd, poprzestając na powierzchownym sprawdzaniu tzw. sztywnych danych i ocenianiu ich w oderwaniu od konkretnego kontekstu. Tak najczęściej działają analitycy z podstawowym przygotowaniem do zawodu. Tymczasem, niezbędny jest znacznie szerszy ogląd, który wymaga specjalistycznych kompetencji oraz doświadczenia.
Dlatego warto zatrudnić fachowców. Analitycy z firmy MerService proponują kompleksową obsługę procesów sprzedażowych. O tym, jak działają, można przeczytać pod adresem https://merservice.pl/uslugi/analiza-danych-sprzedazy.
Analiza sprzedaży to nie tylko liczby!
Na pytanie o to, jak analizować sprzedaż, należy odpowiedzieć, że kluczowe jest zrozumienie, że liczby nie są najważniejsze. Oczywiście sztywne dane sprzedażowe stanowią podstawę analizy, jednak nie wolno ich odczytywać w oderwaniu od kontekstu.
Specjaliści, rozpatrując wyniki handlowe, muszą je zestawić z warunkami konkretnego środowiska/branży, w jakiej funkcjonuje dane przedsiębiorstwo. Zupełnie inny poziom sprzedaży jest zadowalający w sektorze X, a odmienny w Y. Dla przykładu, firma handlująca luksusowymi, wyjątkowo drogimi produktami, osiąga sukces nawet przy kilku transakcjach zawartych w miesiącu, podczas gdy punk dystrybuujący towar podstawowy, powszechnie dostępny i tani, musi sprzedawać olbrzymie ilości, by zarobić odpowiednio dużo na marży.
Dlatego analiza sprzedaży wymaga bardzo dokładnych badań rynkowych, profilowania potencjalnego odbiorcy i uwzględniania wielu innych, zmiennych aspektów.
Profesjonalne narzędzia analityczne
Żeby efektywnie analizować sprzedaż, fachowiec powinien nie tylko wykazać się umiejętnościami i rozeznaniem pozwalającymi na szerokie spojrzenie na zagadnienie, ale również musi mieć dostęp do profesjonalnych narzędzi.
Dlatego warto korzystać z usług takich firm jak MerService, która udostępnia bardzo dokładne i intuicyjne w obsłudze systemy dla swoich klientów. Dzięki nim pracownicy mogą szczegółowo, łatwo i szybko raportować wyniki pracy.
Dzięki temu analitycy otrzymują rzetelne dane, które umożliwiają wyciągnięcie wniosków, na podstawie których zostaną opracowane nowe strategie, odpowiednio dobrane do potencjału firmy i możliwości handlowców. To umożliwi z kolei zwiększenie sprzedaży.
Zalety korzystania z pomocy specjalistów
Profesjonalna analiza sprzedaży wykonywana przez specjalistów pozwoli na:
-ustalenie realnych planów sprzedażowych, które poprawią wyniki firmy, a jednocześnie będą możliwe do osiągnięcia, co zadziała motywująco na handlowców, a nie przeciwnie, jak ma to miejsce w przypadkach narzucania nieosiągalnych poprzeczek,
-stworzenie lejków sprzedażowych, czyli wyłonienie najczęściej kupujących kontrahentów dających gwarancje na kolejne transakcje oraz dostosowanie oferty do ich możliwości,
-uzyskanie danych pomagających w efektywnych negocjacjach.