reklama-graffico
Marketing

Reklama – widzisz ją wszędzie, a czy wiesz czym właściwie jest?

O czym myślisz, gdy słyszysz słowo reklama? Na pewno pierwsze, co przychodzi Ci do głowy to reklama w telewizji, czyli tak naprawdę spot reklamowy. Innym skojarzeniem może być reklama w radio, czyli formalnie rzecz ujmując: spot radiowy, a może reklama w prasie? Czyli masz na myśli pewnie artykuł sponsorowany lub baner.

Nie da się odpowiedzieć na pierwsze pytanie jednym zdaniem. Reklama jest bardzo pojemna i obejmuje wiele obszarów. Może mieć zasięg globalny, jak i lokalny (np. reklama toruń).

Ogólnie słowo reklama kojarzy się z promocją w mediach – w telewizji, radio, prasie czy internecie, ale istnieje również odmienny typ – reklama outdoorowa, czyli banery, telebimy, plakaty. To są też wszelkie ulotki, katalogi i wizytówki. A POS-y coś Ci mówią? To nośniki reklamowe – wspierające bezpośrednio sprzedaż —ekspozytory. Zaliczamy do nich między innymi: wobblery (ruchome materiały przytwierdzone do półek), hangery (elementy wiszące), standy (elementy stojące) i wszelkiego rodzaju naklejki i wlepy. 

reklama-graffico-pylon

Reklamy są nie tylko w telewizji, internecie czy prasie

Reklama ma także zupełnie inny wymiar – wielkogabarytowy.

Reklamą wielkogabarytową są witacze, pylony, kasetony, megaboardy, słupy, litery 3D, totemy. Co to? Według oficjalnej definicji to nośniki mające powierzchnię co najmniej 100m2. Uogólniając, pełnią funkcje ekspozycji logo, marki i firmy, informacyjną, lokalizacyjną i wspierającą sprzedaż. Każdy rodzaj wymienionej wcześniej reklamy wygląda zupełnie inaczej, służy do czego innego, ma nieco odmienne funkcje, z reguły dedykowana jest innemu odbiorcy i innej branży. 

Rodzaje reklam wielkogabarytowych

Na przykład pierwsze wspomniane witacze to najczęściej elementy witające wjeżdżających do danej miejscowości, regionu: powiatu, gminy zlokalizowane przy drogach na początku terytorium danego obszaru. Takie witacze mogą jednak być wykorzystywane przez centra logistyczne ustawiane przy wjazdach i informujące o wjeździe na teren tej struktury gospodarczej. 

Kolejna reklama: pylon, jak podaje Wikipedia to „nośnik reklamy zewnętrznej w postaci pionowego, wolno stojącego słupa zazwyczaj dużej wysokości, spotykany na przykład na stacjach paliw”. Jest to jednak nieco uproszczona definicja, ponieważ mocno ogranicza zakres wykorzystania tej reklamy przez inne branże. Pylony są zwykle zlokalizowane przy halach, magazynach, zakładach i innych centrach logistycznych. Stawiane są także w pobliżu dużych firm, biurowców i budynków użyteczności publicznej.  Mają służyć w celach informacyjnych, czyli między innymi wskazywać na lokalizację podmiotu, a także, jak każda reklama, wspierać sprzedaż pośrednio i bezpośrednio. 

Kasetony to reklama zewnętrzna typowo świetlna. Umieszczana jest najczęściej na wysokich konstrukcjach, słupach i rurach. Prezentuje ona z reguły logo i nazwę firmy. Jest to rozwiązanie praktykowane nie tylko przez producentów, duże firmy.

Także litery 3D to również forma reklamy, która ma wiele rodzajów. Najczęściej rozróżniane są na wolnostojące i te umieszczone na elewacji czy podkonstrukcji. Najczęściej napis odnosi się do nazwy marki lub jej sloganu. Taka reklama najczęściej jest podświetlana, co znowu zwiększa ich różnorodność, z uwagi na wiele odmian ich podświetlenia. 

Reklama niejedno ma imię

Reklama ma wiele postaci, form i rodzajów. Każda z nich trafia do różnej grupy odbiorców, pełni różne funkcje, inaczej oddziałuje i z innym efektem. Pod tym hasłem kryje się wiele ich odmian. Ważne jest, by chociaż w podstawowy sposób potrafić je od siebie rozróżnić i mieć świadomość, że reklama to nie tylko ta w telewizji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *