SIMRadio

Serwis informacyjno medialny

Poradnik

Jak olej 10W-40 sprawdza się w ekstremalnie wysokich i niskich temperaturach?

Jak olej 10W-40 sprawdza się w ekstremalnie wysokich i niskich temperaturach?

Do jednych z najczęściej wykorzystywanych olejów samochodowych w naszym kraju bez wątpienia należy olej silnikowy 10 w 40, dlatego też wiele osób zastanawia się, jak ten olej radzi sobie w wyjątkowo niskich i wysokich temperaturach. Postanowiliśmy więc zgłębić dokładnie ten temat i nasze spostrzeżenia zaprezentować ci w formie skróconego poradnika. W ten sposób poświęcając zaledwie kilka minut zrozumiesz, jak czytać oznaczenia na olejach silnikowych i w jaki sposób odnoszą się one do temperatury otoczenia.

Patrząc na oznaczenie oleju silnikowego, takie jak 10W40 można łatwo zauważyć, że składa się ono z dwóch liczb rozdzielonych literą W. Owa litera pochodzi od angielskiego słowa Winter, znaczącego po prostu zima. Dlatego też pierwsza liczba w oznaczeniu oleju odnosi się do temperatury pracy w okresie zimowym, a druga w letnim. Mogłoby się więc wydawać, że olej 10W40 może pracować przy 10 stopniach Celsjusza w zimie i 40 stopniach Celsjusza w lecie. To by jednak było za proste. Liczby te nie wskazują bezpośrednio na temperaturę, a na klasę lepkości. Ułatwieniem jest za to fakt, że im niższa liczba wskazująca na klasę lepkości w zimie, tym olej jest bardziej odporny na niskie temperatury, a im wyższa liczba wskazująca na klasę lepkości w lecie, tym olej jest bardziej odporny na wysokie temperatury.

W przypadku opisywanego oleju silnikowego 10W40 zakres temperatur, w jakich olej ten może sprawnie pracować mieści się w zakresie od około -25 stopni Celsjusza do około 40 stopni Celsjusza. Jest to więc zakres, który niemal idealnie odpowiada maksymalnym wahaniom temperatury, jakie możemy zaobserwować w naszym kraju. Co prawda rzadko zdarza się, że mrozy w Polsce są aż tak siarczyste, a lato tak upalne, ale pewien zapas tego zakresu jest pożądany.

Jednak co jeśli temperatura z zimie spadnie jeszcze mocniej lub jeśli w lecie pojawią się wyjątkowo duże upały. W przypadku zimy może pojawić się problem z odpaleniem silnika, jeśli samochód stał przez dłuższy czas na świeżym powietrzu. Może się tak stać, ponieważ w ekstremalnie niskich temperaturach olej zgęstnieje, przez co rozruch silnika będzie wymagał większej siły. Jeśli z kolei w lecie temperatura wzrośnie powyżej 40 stopni Celsjusza, to olej 10W40 może mieć zbyt niską lepkość i niewystarczająco dobrze chronić metalowe elementy przed zużyciem w wyniku tarcia.

Materiał zewnętrzny

Udostępnij

O autorze