Strona główna
Marketing
Tutaj jesteś

Mapowanie słów kluczowych – co to takiego i jak je przeprowadzić?

26 lipca 2024 Mapowanie słów kluczowych


Pozycjonowanie strony internetowej to coraz żmudniejszy proces ze względu na rosnące wymagania algorytmów wyszukiwarek. Stopniowo poznając elementy strategii SEO, wdrażając je i cierpliwie testując, można jednak przyciągnąć użytkowników do serwisu. Jedną z ważnych dla pozycjonowania kwestii, jaką jest mapowanie słów kluczowych, poruszamy w poniższym wpisie. Zobacz, jak je przeprowadzić i na co uważać podczas działań.

Czym jest mapowanie słów kluczowych?

Mapowanie fraz kluczowych polega na przypisywaniu danych słów kluczowych do poszczególnych podstron w serwisie internetowym. Pomaga ono zwiększyć widoczność witryny w rezultatach wyszukiwania oraz dostosować treści do potrzeb użytkowników.

Mapowanie słów kluczowych a tradycyjne badanie fraz

Celem tradycyjnego badania słów kluczowych jest analiza fraz używanych przez potencjalnych klientów. W jego przypadku należy zrozumieć, że każda z podstron powinna zostać zoptymalizowana dla konkretnych fraz kluczowych, ich konkurencyjności i pozyskiwanego dzięki nim ruchu na stronie. Podczas tradycyjnego badania słów korzysta się z narzędzi SEO, które pozwalają zidentyfikować konkurencję, ocenić poziom trudności danej frazy oraz rozpoznać luki w treściach.

Mapowanie fraz kluczowych natomiast to proces przypisywania konkretnych słów danym podstronom w obrębie serwisu. Może on także obejmować reorganizację struktury strony internetowej bądź tworzenie nowych podstron lepiej dopasowanych do wybranych fraz. Jest to bardziej skoordynowane działanie od tradycyjnej analizy fraz.

Jeżeli interesuje Cię pozycjonowanie w Lublinie lub innej miejscowości uwzględniające mapowanie fraz, zobacz na przykład ofertę agencji IBIF:   https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie.  

Przeprowadź mapowanie fraz kluczowych krok po kroku

W jaki sposób zadbać o mapowanie słów kluczowych? Poniżej krótko przedstawiamy kolejne działania.

Segmentacja słów kluczowych

Na początek wybierz narzędzie do analizy słów kluczowych, np. Ahrefs lub SEMrush. Przeanalizuj frazy pod względem ich konkurencyjności i liczby wyszukiwań. Skoncentruj się na frazach długiego ogona, które przyciągną bardziej zdecydowanych użytkowników. Podziel frazy kluczowe również w zależności od intencji użytkownika na:

  • informacyjne (osoba szuka informacji na jakiś temat),

  • nawigacyjne (użytkownika interesuje konkretna witryna bądź marka),

  • transakcyjne (użytkownik chce coś kupić),

  • komercyjne (osoba zastanawia się nad zakupem, jest na etapie wyboru).

Mapowanie słów

Przypisanie fraz kluczowych do podstron

Kolejny krok to przydzielenie fraz kluczowych do konkretnych podstron. Na stronie głównej skoncentruj się na ogólnych słowach kluczowych powiązanych z Twoją działalnością. W przypadku podstron i artykułów blogowych skup się natomiast na frazach długiego ogona i rozwinięciu wcześniej ogólnie przedstawionych zagadnień. Jeśli zidentyfikujesz słowa kluczowe, dla których nie została jeszcze stworzona żadna treść, zastanów się nad wykonaniem nowych podstron i wpisów blogowych.

Optymalizacja tekstów pod kątem fraz

Następnie z użyciem wybranych słów kluczowych musisz stworzyć treści, w których znajdą się wybrane frazy zastosowane w naturalny sposób. Pamiętaj również o optymalizacji meta tagów, nagłówków oraz atrybutów alt grafik.

Monitorowanie i analiza wyników

Korzystając z SEMrush czy Google Analytics, śledź ruch i pozycje strony w rezultatach wyszukiwania. Pamiętaj, by regularnie sprawdzać, które ze słów kluczowych przynoszą najwięcej konwersji, a które potrzebują dalszych działań optymalizacyjnych.

Błędy podczas mapowania fraz

Mapując frazy kluczowe, nie pomijaj intencji użytkownika. Intencja odnosi się do rzeczywistego celu wyszukiwania. Jej ignorowanie prowadzi do niedopasowania treści do oczekiwań użytkowników. Nawet jeśli strona osiągnie wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, może nie generować odpowiedniego ruchu i konwersji, bo treść nie odpowiada potrzebom odbiorców.

Błędem jest również nadmierna optymalizacja pod jedno słowo kluczowe wszystkich podstron. Kiedy wiele witryn konkuruje ze sobą o identyczne słowa, może dojść do kanibalizacji fraz kluczowych. Wyszukiwarki mogą wtedy nawet ukarać stronę za nadmierną optymalizację.

Mapowanie fraz kluczowych to tylko jedno z działań z zakresu SEO. Jeśli nie zajmujesz się pozycjonowaniem na co dzień, najlepiej powierz to zadanie specjalistom, którzy kompleksowo zadbają o widoczność Twojej strony internetowej.

 

Artykuł sponsorowany

simradio

Redakcja simradio.pl to grupa specjalistów z zakresu Biznesu, nauki, natury, marketingu. Sprawdź co dla ciebie przygotowaliśmy.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Czy warto pozycjonować stronę samodzielnie
Mapowanie słów kluczowych
agencja digital marketingu

Jesteś zainteresowany reklamą?

agencja digital marketingu